Sustav državne uprave
- Svrha sustava državne uprave
- Poslovi državne uprave
- Donošenje provedbenih propisa i privremenih interventnih mjera
- Povjereni poslovi državne uprave
- Nadležnost za obavljanje poslova državne uprave
- Tijela državne uprave
- Službene osobe u tijelima državne uprave
- Unutarnje ustrojstvo tijela državne uprave
- Unutarnje ustrojstvene jedinice tijela državne uprave
- Posebne ustrojstvene jedinice tijela državne uprave
- Područne jedinice tijela državne uprave
- Stručna, radna i savjetodavna tijela u tijelima državne uprave
- Način planiranja poslova, radno i uredovno vrijeme u tijelima državne uprave
- Sredstva državne uprave
- Uredi državne uprave u županijama
- Ustrojstvo i rad Vlade Republike Hrvatske
- provedba državne politike,
- neposredna provedba zakona,
- inspekcijski nadzor,
- upravni nadzor te
- drugi upravni i stručni poslovi.
- izradu nacrta prijedloga zakona, prijedloga uredbi i prijedloga drugih akata Vlade
- izradu nacrta strateških i planskih dokumenata
- praćenje učinkovitosti provedbe zakona, uredbi i drugih akata Vlade
- zastupanje Republike Hrvatske u tijelima Europske unije i međunarodnih organizacija
- europske poslove i ostvarivanje međunarodne suradnje sukladno posebnom zakonu.
- rješavanje u upravnim stvarima
- vođenje propisanih očevidnika i drugih službenih evidencija
- izdavanje potvrda i drugih javnih isprava o činjenicama o kojima se vode propisani očevidnici i druge službene evidencije.
Službeno svojstvo, identitet i ovlasti inspektora dokazuju se službenom iskaznicom ili službenom značkom inspektora.
Način vođenja očevidnika izdanih službenih iskaznica i službenih znački i obrasce iskaznica i znački inspektora propisuje čelnik nadležnog tijela državne uprave.
Inspektori imaju pravo, u skladu sa zakonom i drugim propisima, pregledati i poslovne prostore i spise, zgrade i druge građevine, predmete, robu i druge stvari kod nadziranih osoba, saslušati pojedine osobe u upravnom postupku, zatražiti i pregledati isprave na temelju kojih se može utvrditi identitet osoba, kao i obavljati druge radnje u skladu sa svrhom inspekcijskog nadzora.
Prilikom provedbe inspekcijskog nadzora inspektori su dužni pridržavati se odredbi propisa kojima se uređuje zaštita osobnih podataka te odredbi posebnih propisa kojima se propisuje tajnost podataka.
Službena osoba nadziranog tijela odnosno odgovorna osoba u nadziranoj pravnoj osobi dužna je inspektora upozoriti na podatke klasificirane odgovarajućim stupnjem tajnosti.
- narediti otklanjanje utvrđenih nedostataka odnosno nepravilnosti u određenom roku
- podnijeti optužni prijedlog protiv počinitelja prekršaja
- podnijeti kaznenu prijavu protiv počinitelja kaznenog djela
- poduzeti i druge mjere odnosno izvršiti druge radnje za koje je posebnim zakonom ovlašten.
Primjerak zapisnika o izvršenom inspekcijskom nadzoru inspektor dostavlja nadziranoj fizičkoj osobi ili službenoj osobi nadziranog tijela ili odgovornoj osobi u nadziranoj pravnoj osobi.
Provedbom upravnog nadzora osobito se nadzire:
- zakonitost općih akata
- zakonitost i pravilnost rada te postupanja prema građanima i drugim strankama
- osposobljenost službenih osoba za neposredno obavljanje poslova državne uprave.
Pri ocjeni potrebe za provedbom upravnog nadzora nadležna tijela mogu uzeti u obzir predstavke, pritužbe i druge podneske koji upućuju na nezakonitost ili nepravilnost u obavljanju poslova državne uprave.
Tijela državne uprave u granicama svog djelokruga nadziru obavljanje povjerenih poslova državne uprave od strane upravnih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnih osoba s javnim ovlastima.
Upute daju se u pisanom obliku, a posebnim zakonom može se propisati i obveza njihove prethodne objave u »Narodnim novinama«, ako je to nužno za preuzimanje ili osiguravanje provedbe pravno obvezujućih akata Europske unije u području regulacije i nadzora zakonom određenih tržišta javnih usluga.
- zatražiti odgovarajuća izvješća i podatke te neposredno utvrditi činjenice i okolnosti važne za obavljanje poslova državne uprave koji su predmet nadzora
- raspraviti utvrđeno stanje i uputom odrediti mjere koje se moraju poduzeti radi otklanjanja utvrđenih nepravilnosti i osiguranja zakonitog i pravilnog obavljanja poslova državne uprave koji su predmet nadzora.
- obustaviti od izvršenja opći akt koji je predmet nadzora te uputiti zahtjev za ocjenu zakonitosti općeg akta Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske
- predložiti pokretanje postupka za utvrđivanje odgovornosti službenih osoba
- neposredno obaviti poslove državne uprave koji su predmet nadzora.
- prikupljanje podataka i izradu stručnih podloga, analiza i izvješća o stanju u određenom upravnom području
- provedbu mjera za unaprjeđenje utvrđenog stanja u određenom upravnom području
- pružanje pravne i stručne pomoći
- davanje mišljenja pravnim i fizičkim osobama o odgovarajućoj primjeni zakona i drugih propisa
- ostvarivanje stručne suradnje.
Ako je podnesak zaprimilo nenadležno tijelo, on će se bez odgode ustupiti stvarno nadležnom tijelu uz obavijest podnositelju.
Ako zakonom nije drukčije propisano, ove se odredbe primjenjuju se i na predstavke, pritužbe i druge podneske koji upućuju na nezakonitost ili nepravilnost u obavljanju poslova državne uprave, uključujući i predstavke kojima državni službenici ukazuju na neučinkovitost u primjeni zakona i drugih propisa odnosno na neučinkovitost u radu tijela državne uprave.
Pravilnikom se detaljnije razrađuju pojedine odredbe zakona radi njihove primjene.
Naputkom se detaljnije propisuje način rada u tijelima državne uprave te način obavljanja povjerenih poslova državne uprave.
Provedbene propise donose čelnici tijela državne uprave kada su na to izrijekom zakonom ovlašteni, u granicama dane ovlasti.
Provedbeni propis kojim se uređuje dio upravnog područja u djelokrugu drugog tijela državne uprave donosi se uz prethodnu suglasnost čelnika toga tijela.
Provedbeni propis kojim se preuzima ili osigurava provedba pravno obvezujućih akata Europske unije donosi se uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za europske poslove.
Zbog osobito opravdanih razloga, provedbenim propisom može biti utvrđen drukčiji rok njegova stupanja na snagu, a najranije prvoga dana od dana objave.
Uvjeti za donošenje, trajanje i opseg privremenih interventnih mjera propisuju se zakonom.
Naredbe donose čelnici tijela državne uprave kada su na to izrijekom zakonom ovlašteni, u granicama dane ovlasti.
Ako se privremene interventne mjere odnose na dio upravnog područja u djelokrugu drugog tijela državne uprave, naredba se donosi uz prethodnu suglasnost čelnika toga tijela.
Pri ocjeni potrebe za pokretanjem nadzora mogu se uzeti u obzir podnesci koji upućuju na nezakonitosti u postupku donošenja ili u sadržaju provedbenih propisa i naredbi.
Za predlaganje mjera i radnji, pripremu akata te obavljanje drugih stručnih poslova u pojedinačnim nadzornim postupcima Vlada osniva povjerenstvo sukladno zakonu.
- nadležnom čelniku naložiti donošenje odgovarajućih izmjena provedbenog propisa ili naredbe
- staviti izvan snage naredbu ili pojedine njezine odredbe.
- nadležnoj pravnoj osobi s javnim ovlastima predložiti donošenje odgovarajućih izmjena provedbenog propisa
- podnijeti zahtjev Ustavnom sudu Republike Hrvatske za ocjenu suglasnosti provedbenog propisa s Ustavom i zakonom.
Jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave te pravnim osobama s javnim ovlastima posebnim zakonom mogu se povjeriti poslovi neposredne provedbe zakona u prvom stupnju i drugi upravni i stručni poslovi.
Ako je to nužno za provedbu pravno obvezujućih akata Europske unije, pravnim osobama s javnim ovlastima može se posebnim zakonom povjeriti provedba inspekcijskog nadzora u jednom ili više upravnih područja.
Tijela državne uprave rješavaju u upravnim stvarima u drugom stupnju ako je rješavanje u upravnim stvarima u prvom stupnju povjereno jedinicama lokalne ili područne (regionalne) samouprave ili pravnim osobama s javnim ovlastima.
Poslovi državne uprave povjeravaju se pravnim osobama s javnim ovlastima ako:
- je to nužno za provedbu pravno obvezujućih akata Europske unije
- se povjeravanjem određenih poslova državne uprave osigurava njihovo učinkovitije obavljanje uz dokazivo manje troškove ili
- obavljanje određenih poslova državne uprave zahtijeva osobite tehničke ili stručne uvjete koje nije moguće osigurati u tijelima državne uprave bez znatnog povećanja troškova.
Mjesna nadležnost za obavljanje poslova državne uprave utvrđuje se u pravilu propisima o upravno-teritorijalnoj podjeli odnosno o unutarnjem ustrojstvu tijela državne uprave.
Pojedini poslovi državne uprave mogu se posebnim zakonom povjeriti jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave ili pravnim osobama s javnim ovlastima.
- središnji državni uredi, za jedno ili više upravnih područja u kojima se obavljaju poslovi državne uprave od posebnog značenja za učinkovitiji rad Vlade
- državne uprave, za jedno ili više upravnih područja u kojima se pretežito obavljaju poslovi neposredne provedbe zakona
- državni zavodi, za jedno ili više upravnih područja u kojima se pretežito obavljaju stručno-analitički poslovi koje je nužno obavljati u okviru državne uprave.
Državni dužnosnici u tijelima državne uprave su ministar, državni tajnik, državni tajnik središnjeg državnog ureda, glavni ravnatelj, glavni državni inspektor te druge osobe sukladno posebnom zakonu.
Državne dužnosnike koji upravljaju državnim upravnim organizacijama i državne tajnike imenuje i razrješuje Vlada na prijedlog predsjednika Vlade.
Čelnik državne upravne organizacije je:
- državni tajnik središnjeg državnog ureda, za središnje državne urede
- glavni ravnatelj, za državne uprave, državne zavode i državna ravnateljstva
- glavni državni inspektor, za državne inspektorate.
Čelnik tijela državne uprave također je dužan:
- provoditi utvrđenu politiku Vlade
- donositi provedbene propise i naredbe kad je za to izrijekom zakonom ovlašten.
Ministar odlukom određuje državnog tajnika koji ga zamjenjuje u slučaju odsutnosti ili spriječenosti.
Državni tajnik za svoj rad odgovara ministru i Vladi.
Ako ministru prestane dužnost prije isteka mandata, predsjednik Vlade određuje državnog tajnika koji upravlja ministarstvom do stupanja na dužnost novoga ministra.
Pomoćne i tehničke poslove u tijelima državne uprave obavljaju namještenici.
Te osobe nisu državni službenici i ne obavljaju poslove iz djelokruga tih tijela.
Uredsko poslovanje Vlada također uređuje uredbom.
Uredbom Vlade uređuju se i unutarnje ustrojstvo, nazivi unutarnjih ustrojstvenih jedinica i njihov djelokrug, način upravljanja i okvirni broj državnih službenika i namještenika u pojedinim ustrojstvenim jedinicama, način planiranja poslova, radno i uredovno vrijeme, uredovni dani i druga pitanja od osobite važnosti za rad tijela državne uprave uređuje Vlada uredbom.
Pravilnik o unutarnjem redu donosi čelnik tijela državne uprave.
Suradnja te pružanje pravne i stručne pomoći mogu se odbiti samo u zakonom propisanim slučajevima.
Poslovi državne uprave i drugi poslovi koje obavljaju pojedina tijela državne uprave te raspored njihovog radnog i uredovnog vremena planiraju se na način koji građanima i drugim strankama omogućuje jednostavno i djelotvorno ostvarivanje Ustavom i zakonom zajamčenih prava i zakonom zaštićenih interesa te ispunjavanje zakonom propisanih dužnosti.
Osim podataka čija je objava propisana zakonom, tijela državne uprave su na svojim mrežnim stranicama dužna objaviti:
- podatke o radnom i uredovnom vremenu te o uredovnim danima, ako su određeni
- podatke o unutarnjem ustrojstvu i djelokrugu pojedinih unutarnjih ustrojstvenih jedinica
- kontakt podatke državnih dužnosnika
- kontakt podatke službenih osoba koje rukovode unutarnjim ustrojstvenim jedinicama.
- uprave, za jedno ili više upravnih područja u kojima se pretežito obavlja provedba državne politike, neposredna provedba zakona i upravni nadzor, s određenim stupnjem samostalnosti u radu, ako postoje uvjeti za ustrojavanje najmanje dva sektora u njihovom sastavu
- zavodi, za jedno ili više upravnih područja u kojima se pretežito obavljaju stručno-analitički poslovi koji zahtijevaju viši stupanj samostalnosti te posebne uvjete i načine rada unutar ministarstva, ako postoje uvjeti za ustrojavanje najmanje dva sektora u njihovom sastavu
- inspektorati, za inspekcijski nadzor u jednom ili više upravnih područja, s višim stupnjem samostalnosti u radu, ako postoje uvjeti za ustrojavanje najmanje dva sektora u njihovom sastavu.
Posebnim zakonom mogu se u sastavu ministarstva ustrojiti ravnateljstva, uredi i druge upravne organizacije s posebnim ustrojstvom, načinom rada i stupnjem samostalnosti, radi obavljanja poslova zaštite pravnog poretka, života i opće sigurnosti i drugih poslova od osobitog interesa za Republiku Hrvatsku ili poslova državne uprave i drugih poslova čije je obavljanje nužno za provedbu pravno obvezujućih akata Europske unije.
Upravnom organizacijom u sastavu ministarstva rukovodi:
- ravnatelj, za uprave, zavode, ravnateljstva i urede
- glavni inspektor, za inspektorate.
- raspoređuje poslove te usklađuje i nadzire rad unutarnjih ustrojstvenih jedinica
- daje naloge i upute podređenim službenicima te predlaže njihov raspored
- predlaže plan rada upravne organizacije
- izvješćuje nadležnog državnog tajnika i ministra o stanju izvršavanja poslova
- supotpisuje nacrte akata iz djelokruga upravne organizacije
- neposredno obavlja najsloženije poslove iz djelokruga upravne organizacije
- obavlja i druge poslove po ovlaštenju i nalogu ministra.
Čelnik državne upravne organizacije ima zamjenika koji ga zamjenjuje u slučaju odsutnosti ili spriječenosti te:
- usklađuje i nadzire rad unutarnjih ustrojstvenih jedinica
- daje naloge i upute podređenim službenicima te predlaže njihov raspored
- predlaže plan rada državne upravne organizacije
- izvješćuje čelnika državne upravne organizacije o stanju izvršavanja poslova
- neposredno obavlja najsloženije poslove iz djelokruga državne upravne organizacije
- obavlja i druge poslove po ovlaštenju i nalogu čelnika.
Zamjenik za svoj rad odgovara čelniku državne upravne organizacije i Vladi.
- sektori, za obavljanje poslova većeg opsega i složenosti, ako postoje uvjeti za ustrojavanje najmanje dvije službe u njihovom sastavu
- službe, za obavljanje poslova manjeg opsega i veće složenosti iz djelokruga sektora, ako postoje uvjeti za ustrojavanje najmanje dva odjela u njihovom sastavu
- odjeli, za obavljanje poslova manjeg opsega iz djelokruga službe, s najmanje pet izvršitelja, uključujući voditelja.
U sastavu državne upravne organizacije ustrojavaju se najmanje dva sektora za obavljanje poslova državne uprave iz njezinog djelokruga.
U sastavu državne upravne organizacije može se ustrojiti samostalna služba, za obavljanje poslova veće složenosti u jednom upravnom području ili za obavljanje istovrsnih poslova u više upravnih područja, ako obavljanje tih poslova zahtjeva određeni stupanj samostalnosti u radu i ako ne postoje uvjeti za ustrojavanje sektora.
Služba, odnosno samostalna služba, može se ustrojiti bez odjela u njezinom sastavu samo ako je u takvoj službi predviđeno najmanje sedam izvršitelja, uključujući voditelja.
Unutarnje ustrojstvene jedinice u sjedištu državne upravne organizacije u čijem su sastavu ustrojeni područni uredi određuju se kao središnji ured odnosne državne upravne organizacije.
- odsjeci
- pododsjeci.
- načelnik za sektore i samostalne sektore
- voditelj za službe, samostalne službe, odjele, odsjeke i pododsjeke.
Rukovoditelj unutarnjih ustrojstvenih jedinica:
- usklađuje i nadzire rad unutarnjih ustrojstvenih jedinica niže razine, ako su ustrojene
- daje naloge i upute podređenim službenicima i namještenicima te predlaže njihov raspored
- predlaže plan rada unutarnje ustrojstvene sjednice
- izvješćuje nadređenog službenika o stanju izvršavanja poslova
- supotpisuje nacrte akata iz djelokruga unutarnje ustrojstvene jedinice
- neposredno obavlja najsloženije poslove iz djelokruga unutarnje ustrojstvene jedinice
- obavlja i druge poslove po nalogu nadređenih službenika te po nalogu i ovlaštenju čelnika.
Rukovoditelj unutarnjih ustrojstvenih jedinica za svoj rad odgovara:
- ministru, nadležnom državnom tajniku te rukovoditeljima upravne organizacije i unutarnjih ustrojstvenih jedinica u čijem sastavu je raspoređen, ako se radi o unutarnjoj ustrojstvenoj jedinici ministarstva, odnosno
- čelniku državne upravne organizacije, njegovom zamjeniku i rukovoditeljima unutarnjih ustrojstvenih jedinica u čijem sastavu je raspoređen, ako se radi o unutarnjoj ustrojstvenoj jedinici državne upravne organizacije.
- glavno tajništvo
- kabinet čelnika tijela državne uprave
- samostalna ustrojstvena jedinica za unutarnju reviziju
- samostalna ustrojstvena jedinica za drugostupanjski postupak
- ured rukovoditelja upravne organizacije u sastavu ministarstva.
Glavni tajnik tijela državne uprave rukovodi radom glavnog tajništva te, uz druge poslove koje obavlja po ovlaštenju i nalogu čelnika tijela državne uprave, u pravilu odgovara i za upravljanje ljudskim potencijalima, uredno i pravilno korištenje imovine i sredstava za rad te tehničku usklađenost u radu ustrojstvenih jedinica tijela državne uprave.
Glavnog tajnika tijela državne uprave imenuje i razrješuje Vlada prema propisima o državnim službenicima.
Kabinetom iz stavka 1. ovog članka rukovodi tajnik kabineta, koji za svoj rad odgovara:
- ministru i nadležnom državnom tajniku, ako se radi o kabinetu ministra, odnosno
- čelniku državne upravne organizacije i njegovom zamjeniku, ako se radi o kabinetu čelnika državne upravne organizacije.
- područni uredi, za područje jedne ili više jedinica područne (regionalne) samouprave
- ispostave, za područje jedne ili više jedinica lokalne samouprave.
Ako ne postoje uvjeti za ustrojavanje najmanje dvije službe u njihovom sjedištu, područni uredi mogu se ustrojiti i kao:
- područne službe, ako postoje uvjeti za ustrojavanje najmanje dva odjela u njihovom sjedištu
- područni odjeli, s najmanje pet izvršitelja, uključujući voditelja.
Sjedište ispostave određuje se u pravilu u jedinici lokalne samouprave, odnosno u jednoj od jedinica lokalne samouprave za čije područje se ispostava ustrojava.
- pročelnik, za područne urede
- voditelj, za područne urede koji su ustrojeni kao područne službe ili kao područni odjeli
- voditelj ispostave, za ispostave.
- ministru, nadležnom državnom tajniku te rukovoditelju upravne organizacije u čijem je sastavu područni ured ustrojen, ako se radi o područnom uredu ministarstva, odnosno
- čelniku državne upravne organizacije i njegovom zamjeniku, ako se radi o područnom uredu državne upravne organizacije.
- ministru, nadležnom državnom tajniku, rukovoditelju upravne organizacije i rukovoditelju područnog ureda na čijem je području ispostava ustrojena, ako se radi o ispostavi područnog ureda ministarstva, odnosno
- čelniku državne upravne organizacije, njegovom zamjeniku i rukovoditelju područnog ureda na čijem je području ispostava ustrojena, ako se radi o ispostavi područnog ureda državne upravne organizacije.
Sastav i način rada kolegija utvrđuju se pravilnikom o unutarnjem redu.
Savjetodavna i radna tijela osniva čelnik tijela državne uprave odlukom.
Godišnji plan rada obavezno sadrži:
- opći prikaz poslova državne uprave i drugih poslova planiranih u određenoj godini
- podatke o planiranim ciljevima, vezanima uz opće i posebne ciljeve sadržane u strateškim planovima za trogodišnje razdoblje koji se izrađuju sukladno proračunskim propisima.
Dnevno radno vrijeme traje osam sati, a raspoređuje se u pravilu između 7.30 i 16.30 sati.
Dnevni odmor u tijeku rada traje 30 minuta, a ne može se odrediti na početku niti na kraju radnog vremena.
Pobliži raspored tjednog i dnevnog radnog vremena te dnevni odmor određuju se pravilnikom o unutarnjem redu.
Uredovno vrijeme unutarnjih ustrojstvenih jedinica koje neposredno rade sa strankama pobliže se uređuje pravilnikom o unutarnjem redu.
Poslove koji će se obavljati u uredovne dane te mjesto i vrijeme uredovnih dana određuje čelnik tijela državne uprave odlukom.
Odluka o uredovnim danima objavljuje se na mrežnim stranicama tijela državne uprave.
Sredstva za obavljanje povjerenih poslova državne uprave osiguravaju se u državnom proračunu, ako zakonom nije drukčije propisano.
Zajedničko korištenje stvari i opreme uređuje se sporazumom između tijela državne uprave odnosno jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnih osoba s javnim ovlastima.
Vlada može odlukom odrediti obvezatno zajedničko korištenje stvari i opreme od strane dvaju ili više tijela državne uprave.
UREDI DRŽAVNE UPRAVE U ŽUPANIJAMA
Napomena: Sukladno članku 67. Zakona o sustavu državne uprave (»Narodne novine«, br. 66/19), Uredi državne uprave u županijama ustrojeni na temelju Zakona o sustavu državne uprave (»Narodne novine«, br. 150/11., 12/13. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 93/16. i 104/16.) nastavljaju s radom do stupanja na snagu posebnih zakona kojima će se pojedini poslovi državne uprave iz nadležnosti ureda državne uprave povjeriti županijama. Županije, razmjerno povjerenim poslovima, preuzimaju državne službenike, uključujući predstojnike, namještenike, pismohranu i drugu dokumentaciju te opremu i sredstva za rad mjesno nadležnih ureda državne uprave. Uredba o unutarnjem ustrojstvu ureda državne uprave u županijama (»Narodne novine«, br. 84/18.) ostaje na snazi do stupanja na snagu navedenih posebnih zakona.
Unutarnje ustrojstvo ureda državne uprave uređuje se uredbom Vlade.
Ured državne uprave u jedinici područne (regionalne) samouprave obavlja upravne i druge stručne poslove u upravnim područjima za koja je ustrojen, a osobito:
- neposredno provodi zakone i druge propise i osigurava njihovu provedbu
- rješava u upravnim stvarima u prvom stupnju, ako to posebnim zakonom nije stavljeno u nadležnost središnjim tijelima državne uprave ili pravnim osobama koje imaju javne ovlasti te povjereno tijelima jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave
- provodi upravni, odnosno inspekcijski nadzor
- prati stanje u svom djelokrugu te središnjim tijelima državne uprave predlaže mjere za unapređenje stanja u pojedinim upravnim područjima.
Za obavljanje poslova u uredu državne uprave u jedinici područne (regionalne) samouprave predstojnik ureda odgovoran je Vladi i čelniku središnjeg tijela državne uprave nadležnom za odgovarajuće upravno područje.
Predstojnika ureda državne uprave u jedinici područne (regionalne) samouprave imenuje Vlada na temelju javnog natječaja kojeg provodi središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove opće uprave.
Zamjenik predstojnika ureda državne uprave zamjenjuje predstojnika u slučaju njegove odsutnosti ili spriječenosti te obavlja druge poslove koje mu povjeri predstojnik.
Služba se ustrojava u sjedištu ureda državne uprave, kao osnovna unutarnja ustrojstvena jedinica za obavljanje poslova državne uprave u jednom ili više upravnih područja. Radom službe upravlja voditelj službe koji je za svoj rad i rad službe odgovoran predstojniku ureda državne uprave.
U okviru službe mogu se ustrojiti odjeli za pojedino upravno područje manjeg opsega ili za određenu vrstu međusobno povezanih poslova državne uprave, te općih, pomoćno-tehničkih poslova čije obavljanje zahtijeva određeni stupanj samostalnosti i povezanosti u radu. Radom odjela upravlja voditelj odjela.
Za obavljanje određenih poslova državne uprave iz nadležnosti ureda državne uprave u jedinici područne (regionalne) samouprave mogu se osnovati ispostave u gradovima i općinama koje odredi Vlada na prijedlog predstojnika ureda državne uprave.
Ispostavom upravlja voditelj ispostave koji je za svoj rad i rad u ispostavi odgovoran predstojniku ureda državne uprave u jedinici područne (regionalne) samouprave.
Ukoliko Vlada ima više potpredsjednika, predsjednik Vlade može odrediti prvog potpredsjednika.
Predsjednik Vlade i članovi Vlade moraju biti hrvatski državljani.
Predsjednik Vlade i članovi Vlade su državni dužnosnici.
Na temelju odluke Hrvatskoga sabora o iskazivanju povjerenja Vladi, rješenje o imenovanju predsjednika Vlade donosi Predsjednik Republike Hrvatske uz supotpis predsjednika Hrvatskoga sabora, a rješenje o imenovanju članova Vlade donosi predsjednik Vlade uz supotpis predsjednika Hrvatskoga sabora.
Predsjednik Vlade podnosi ostavku Hrvatskom saboru. Kad predsjednik Vlade podnese ostavku, smatra se da su ostavku podnijeli svi članovi Vlade. Ako Hrvatski sabor prihvati ostavku predsjednika Vlade, Vlada će obavljati tehničke poslove do imenovanja nove Vlade.
Član Vlade podnosi ostavku predsjedniku Vlade.
U obavljanju izvršne vlasti Vlada određuje, usmjerava i usklađuje provedbu politika i programa te u tu svrhu predlaže i donosi strategije, daje smjernice, donosi akte te poduzima druge mjere potrebne za uređenje odnosa iz područja svoje nadležnosti.
Vlada predlaže Hrvatskom saboru zakone i druge akte te državni proračun i završni račun, provodi zakone i druge odluke Hrvatskoga sabora, donosi uredbe za izvršenje zakona te za preuzimanje i provedbu pravno obvezujućih akata Europske unije, vodi vanjsku i unutarnju politiku te europske poslove, usmjerava i nadzire rad državne uprave, brine o gospodarskom razvitku zemlje, usmjerava djelovanje i razvitak javnih službi te obavlja druge poslove određene Ustavom i zakonom.
Potpredsjednici Vlade usklađuju rad ministarstava i brinu o provedbi programa Vlade u područjima za koja su zaduženi na sjednicama Vlade.
Uži kabinet Vlade predlaže provedbu politike Vlade, prati ostvarivanje programa rada Vlade, prethodno raspravlja određena pitanja iz nadležnosti Vlade te usklađuje rad članova Vlade u obavljanju povjerenih im zadaća.
Sjednicama Užeg kabineta Vlade predsjedava predsjednik Vlade, a u slučaju njegove odsutnosti ili spriječenosti predsjedava potpredsjednik Vlade kojeg odredi predsjednik Vlade.
Na sjednicu Užeg kabineta Vlade mogu se pozvati i ostali članovi Vlade, kao i druge osobe koje odredi predsjednik Vlade.
Iznimno u slučaju kad se Vlada ne može sastati u doba ratnog stanja ili neposredne ugroženosti neovisnosti, jedinstvenosti i opstojnosti Republike Hrvatske te velikih prirodnih nepogoda, Uži kabinet Vlade odlučuje o pitanjima iz djelokruga Vlade.
Odluke Užeg kabineta Vlade potvrđuju se na prvoj sljedećoj sjednici Vlade.
Sjednice Vlade su javne. Vlada može odlučiti da će se sjednica, odnosno rasprava o pojedinim točkama dnevnog reda sjednice održati bez nazočnosti javnosti.
Vlada odlučuje natpolovičnom većinom glasova svih članova Vlade, a u slučaju da su glasovi podijeljeni odlučuje glas predsjednika Vlade.
- promjenu Ustava Republike Hrvatske
- udruživanje ili razdruživanje s drugim državama
- promjenu granica Republike Hrvatske
- raspuštanje Hrvatskoga sabora
- raspisivanje državnog referenduma.
U Vladi se ustrojava Ured predsjednika Vlade. Ured predsjednika Vlade obavlja stručne i administrativne poslove za potrebe predsjednika Vlade po njegovom nalogu.
Radom Ureda predsjednika Vlade upravlja predstojnik Ureda, kojeg imenuje Vlada na prijedlog predsjednika Vlade, a koji za svoj rad odgovara predsjedniku Vlade.
Predstojnik Ureda predsjednika Vlade ima položaj zamjenika ministra i državni je dužnosnik.
Ured predsjednika Vlade usklađuje rad ureda Vlade te savjeta predsjednika Vlade.
U upravljanju Uredom predsjednika Vlade, predstojnik Ureda predsjednika Vlade ima prava i ovlasti čelnika tijela državne uprave.
Unutarnje ustrojstvo i način rada Ureda predsjednika Vlade propisuje se uredbom Vlade.
Predstojnik Ureda ima zamjenika kojeg imenuje i razrješava Vlada na prijedlog predsjednika Vlade.
Zamjenik predstojnika Ureda predsjednika Vlade je državni dužnosnik.
Glavno tajništvo obavlja stručne, analitičke, upravno-pravne, administrativne, opće, tehničke, pomoćne i informatičke poslove za potrebe Vlade, te potpredsjednika i članova Vlade. Za Ured predsjednika Vlade, Glavno tajništvo obavlja opće, tehničke, pomoćne i informatičke poslove.
Glavnim tajništvom upravlja glavni tajnik, kojeg imenuje Vlada na prijedlog predsjednika Vlade, a koji za svoj rad odgovara predsjedniku Vlade i Vladi.
Glavni tajnik Vlade ima položaj zamjenika ministra i državni je dužnosnik.
Glavni tajnik Vlade usklađuje rad stručnih službi Vlade, sukladno Poslovniku Vlade Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Poslovnik) i uredbama o ustrojavanju službi Vlade te pomaže predsjedniku Vlade u pripremanju sjednica i drugim poslovima Vlade.
U upravljanju Glavnim tajništvom glavni tajnik Vlade ima prava i ovlasti čelnika tijela državne uprave.
Unutarnje ustrojstvo i način rada Glavnog tajništva propisuje se uredbom Vlade.
Glavni tajnik Vlade ima zamjenika. Zamjenika imenuje i razrješuje Vlada, na prijedlog predsjednika Vlade.
Zamjenik glavnog tajnika Vlade je državni dužnosnik.
Ured potpredsjednika Vlade obavlja stručne i administrativne poslove za potrebe potpredsjednika Vlade te druge poslove po nalogu potpredsjednika Vlade.
Radom Ureda potpredsjednika Vlade upravlja predstojnik Ureda, kojeg imenuje Vlada na prijedlog potpredsjednika Vlade, a koji za svoj rad odgovara potpredsjedniku Vlade.
Predstojnik Ureda potpredsjednika Vlade, rukovodeći je državni službenik.
Posebni savjetnici i savjeti mogu se imenovati na cijelo vrijeme trajanja mandata predsjednika Vlade ili na određeno vrijeme dok priroda posla to zahtijeva.
Za posebnoga savjetnika može se imenovati i osoba koja nije u stalnom radnom odnosu u Vladi, a rješenjem o imenovanju može joj se odrediti naknada za rad.
Na imenovanja i razrješenja posebnih savjetnika ne primjenjuju se odredbe propisa o zapošljavanju državnih službenika.
Pojedini član Vlade može, uz suglasnost predsjednika Vlade, imenovati posebnoga savjetnika uz odgovarajuću primjenu odredaba Zakona o Vladi.
Sjednicama stalnoga radnog tijela Vlade, u pravilu, predsjedava jedan od potpredsjednika Vlade.
Stalna radna tijela Vlada osniva Poslovnikom, a povremena odlukom kojom se utvrđuje njihova zadaća i sastav.
Poslovnikom se detaljnije propisuju nadležnost i način rada radnih tijela Vlade.
1. Koordinacija za vanjsku i europsku politiku i ljudska prava
2. Koordinacija za sustav domovinske sigurnosti i hrvatske branitelje
3. Koordinacija za gospodarstvo i strukturne reforme
4. Koordinacija za sektorske politike
5. Koordinacija za upravljanje državnom imovinom
6. Kadrovska komisija
7. Administrativna komisija.
- Ured za zakonodavstvo
- Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina
- Ured za ravnopravnost spolova
- Ured za udruge
- Ured za opće poslove Hrvatskoga sabora i Vlade Republike Hrvatske
- Ured za protokol.
O osnivanju povjerenstva i imenovanju predsjednika i članova povjerenstva Vlada donosi odluku.
Vlada donosi Poslovnik kojim, uređuje ustrojstvo, način rada, odlučivanje Vlade i vrste akata koje donosi Vlada.
Vlada donosi odluke, rješenja i zaključke o pitanjima koja se ne uređuju uredbama.
Odlukom se uređuju pojedina pitanja iz nadležnosti Vlade ili određuju mjere, daje suglasnost ili potvrđuju akti drugih tijela i pravnih osoba, te odlučuje o drugim pitanjima o kojima se ne donosi propis.
Zaključkom se utvrđuju stajališta Vlade u pitanjima provedbe utvrđene politike te određuju zadaće tijelima državne uprave.
Rješenjem se odlučuje o imenovanjima i razrješenjima te o drugim pojedinačnim stvarima iz djelokruga Vlade.
Uz prijedloge akata, predlagatelj je dužan dostaviti i kratak sažetak njihovog sadržaja.
Nacrti prijedloga zakona i drugih propisa te akata koje Vlada predlaže za donošenje Hrvatskome saboru moraju sadržavati sve dijelove propisane Poslovnikom Hrvatskoga sabora.
Uz nacrte prijedloga zakona i drugih propisa, kao i prijedloga drugih akata Vlade moraju biti priložena mišljenja Ureda za zakonodavstvo, Ministarstva financija i Ministarstva vanjskih i europskih poslova, te drugih središnjih tijela državne uprave u čiji djelokrug ulaze pitanja koja se uređuju ovim prijedlozima. Isto vrijedi i za izvješća, informacije i slične materijale, ako sadrže prijedloge zaključaka kojima se određuju obveze tijelima državne uprave ili stvaraju financijske obveze.
Središnja tijela državne uprave dužna su, u pravilu, u pripremi prijedloga i mišljenja za Vladu uputiti ih na mišljenje strukovnim udruženjima i udrugama u čiji djelokrug spadaju pitanja koja su predmet tih prijedloga i mišljenja.
Predlagatelj materijala dužan je Vladi dostaviti materijal usklađen sa svim pribavljenim primjedbama za koje je ocijenio da ih može prihvatiti. Uz osnovni materijal dužan je pribaviti mišljenja Ureda za zakonodavstvo, Ministarstva financija i Ministarstva vanjskih i europskih poslova, te drugih središnjih tijela državne uprave u čiji djelokrug ulaze pitanja koja se uređuju tim materijalima. Uz to, dužan je, za primjedbe koje nije prihvatio, dostaviti pisano očitovanje o razlozima za to.
Prijedloge, odnosno mišljenja, koja središnja tijela državne uprave dostavljaju Vladi, potpisuje ministar ili zamjenik ministra, predstojnik državnog ureda ili njegov zamjenik odnosno ravnatelj državne upravne organizacije ili njegov zamjenik.
Uz sve materijale koji se dostavljaju Vladi obvezno se dostavlja i elektronski zapis materijala.
Svaki akt i drugi materijal određenog stupnja tajnosti mora imati oznaku tajnosti, sukladno propisima o zaštiti tajnosti podataka.
Uz materijale koji sadrže tekstove međunarodnih ugovora, ako niti jedan od jezika izvornika nije hrvatski jezik, međunarodni ugovor se dostavlja na jednom od jezika izvornika i u prijevodu na hrvatski jezik.
Odluke, rješenja i zaključci mogu se objaviti u »Narodnim novinama«, ako tako odluči Vlada prilikom donošenja tih akata.