Savjetovanja s javnošću

Savjetovanje i uključivanje javnosti u postupak donošenja propisa provodi se u svrhu prikupljanja informacija o interesima, stavovima i prijedlozima zainteresirane javnosti vezanim uz određenu javnu politiku s ciljem podizanja razine razumijevanja i prihvaćanja ciljeva politike, ali i uočavanja slabosti i negativnih učinaka javne politike koje treba na vrijeme otkloniti.

Vlada Republike Hrvatske na sjednici održanoj 21. studenoga 2009. godine prihvatila je Kodeks savjetovanja sa zainteresiranom javnošću u postupcima donošenja zakona, drugih propisa i akata (Narodne novine, broj: 140/09). 

Zakonom o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“ broj 25/13, 85/15, 69/22) propisano je da su tijela državne uprave, druga državna tijela, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima dužna provoditi savjetovanja s javnošću pri donošenju zakona i podzakonskih propisa, a pri donošenju općih akata odnosno drugih strateških ili planskih dokumenta kad se njima utječe na interese građana i pravnih osoba.

U travnju 2015. godine uspostavljen je Središnji državni portal „e-Savjetovanja“ te je na temelju odredbe članka 11. Zakona o pravu na pristup informacijama postao središnje mjesto za provedbu savjetovanja s javnošću tijela državne uprave. Druga državna tijela, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima savjetovanja mogu provoditi preko internetske stranice ili preko središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću. Na portalu e-Savjetovanja objavljuje se nacrt propisa, općeg akta odnosno drugog dokumenta, s obrazloženjem razloga i ciljeva koji se žele postići donošenjem propisa, akta ili drugog dokumenta te poziv javnosti da dostavi svoje prijedloge i mišljenja.
 
Novi zakonodavni okvir o instrumentima politike boljih propisa koji je uspostavljen Zakonom o instrumentima politike boljih propisa („Narodne novine“, broj 155/23) propisuje savjetovanje s javnošću kao instrument politike boljih propisa te unaprjeđuje postupak savjetovanja s javnošću. Njime je pobliže razrađen postupak savjetovanja s javnošću koji provode tijela državne uprave i drugi obveznici za provedbu savjetovanja s javnošću pri izradi zakona i drugih propisa iz svoje nadležnosti.
 
Uredbom o metodologiji i postupku provedbe instrumenata politike boljih propisa se pobliže uređuje metodološka provedba savjetovanja s javnošću, izrada izvješća o provedenom savjetovanju u kojem stručni nositelj analizira svaki zaprimljeni prijedlog i mišljenje u postupku savjetovanja te daje odgovore uz odgovarajuća obrazloženja. Propisuje se izrada i sadržaj Godišnjeg izvješća o provedbi savjetovanja s javnošću.
 

Procjena učinaka propisa

Procjena učinaka propisa je metoda kojom se, u postupku izrade propisa, razmatra utvrđeni problem i posebni cilj propisa uz analizu učinaka tog propisa u području gospodarstva, održivog razvoja, socijalne skrbi i zaštite ljudskih prava u odnosu na adresate propisa radi odabira odgovarajućeg rješenja kojim se ostvaruje svrha tog propisa.

Procjena učinaka propisa provodi se za nacrt prijedloga zakona, uz određene zakonom propisane iznimke.

Stručni nositelj uz nacrt prijedloga zakona izrađuje Obrazac iskaza o procjeni učinaka propisa.

Za izradu nacrta prijedloga zakona i Obrasca iskaza čelnik tijela stručnog nositelja može odlukom osnovati radnu skupinu, pri čemu je obvezan uzeti u obzir adresate i predmet uređenja nacrta prijedloga zakona te odluku objaviti u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravo na pristup informacijama.
Za Obrazac iskaza i nacrt prijedloga zakona stručni nositelj istodobno provodi savjetovanje s javnošću.


Plan zakonodavnih aktivnosti

 

Koordinator za provedbu instrumenata politike boljih propisa u Ministarstvu pravosuđa, uprave i digitalne transformacije: Zamjenik koordinatora za područje savjetovanja s javnošću: