Usluge povjerenja
E-potpis i e-pečat
- Uvod u elektroničku identifikaciju i usluge povjerenja
- Zašto su važne usluge povjerenja?
- Što je elektronička identifikacija i zašto je važna?
Za više informacija upućujemo Vas na Ministarstvo uprave te na sljedeće poveznice gdje možete pročitati više o hrvatskom Nacionalnom identifikacijskom i autentikacijskom sustavu te o e-Građanima: https://nias.gov.hr/
- Kako do e-potpisa?
U Republici Hrvatskoj ovlašteni izdavatelji certifikata su: Financijska agencija (FINA) koja izdaje certifikate pravnim i fizičkim osobama, Agencija za komercijalnu djelatnost (AKD) koja također izdaje certifikate pravnim i fizičkim osobama te čiji su certifikati ugrađeni u elektroničke osobne iskaznice novije generacije i Zagrebačka banka (ZABA) koja izdaje certifikate za svoje klijente.
Kvalificirani certifikati davatelja usluga certificiranja sa sjedištem u Europskoj uniji jednako su valjani kao i kvalificirani certifikati izdani u Republici Hrvatskoj.
Usluge povjerenja koje pružaju pružatelji usluga povjerenja s poslovnim nastanom u trećoj zemlji priznaju se kao pravno jednake kvalificiranim uslugama povjerenja koje pružaju kvalificirani pružatelji usluga povjerenja s poslovnim nastanom u Uniji kada su usluge povjerenja iz treće zemlje priznate u okviru sporazuma sklopljenog između Unije i treće zemlje o kojoj je riječi ili određene međunarodne organizacije u skladu s člankom 218. UFEU-a.
Sporazumima posebno se osigurava da:
- pružatelji usluga povjerenja u trećoj zemlji ili međunarodne organizacije s kojima je sklopljen sporazum i usluge povjerenja koje oni pružaju ispunjavaju zahtjeve koji se primjenjuju na kvalificirane pružatelje usluga povjerenja s poslovnim nastanom u Uniji i na kvalificirane usluge povjerenja koje oni pružaju
- kvalificirane usluge povjerenja koje pružaju kvalificirani pružatelji usluga povjerenja s poslovnim nastanom u Uniji budu priznate kao pravno jednake uslugama povjerenja koje pružaju pružatelji usluga povjerenja u trećoj zemlji ili koje pružaju međunarodne organizacije s kojima je sklopljen sporazum
- Interoperabilnost
- Scheme information engleski
- Scheme information hrvatski
- Pouzdani popis RH - studeni 2024.
- Pouzdani popis RH
- Lista pouzdanih popisa EU
- Elektronički potpis
- Napredni elektronički potpis
Napredni elektronički potpis
- na nedvojben je način povezan s potpisnikom
- omogućava identificiranje potpisnika
- izrađen je korištenjem podataka za izradu elektroničkog potpisa koje potpisnik može, uz visoku razinu pouzdanja, koristiti pod svojom isključivom kontrolom
- povezan je s njime potpisanim podacima na način da se može otkriti bilo koja naknadna izmjena podataka
- Kvalificirani elektronički potpis
Njegovim korištenjem osigurava se:
- autentikaciju - povezivanje identiteta potpisnika s informacijom
- integritet - nepromjenjivost podataka (omogućuje lakše utvrđivanje bilo kakve promjene podataka)
- neporecivost - pravna sigurnost podrijetla elektroničkog potpisa
- Ostale usluge povjerenja
Elektronički vremenski žig
Elektronički vremenski žig označava podatke u elektroničkom obliku koji povezuju druge podatke u elektroničkom obliku s određenim vremenom i na taj način dokazuju da su ti podaci postojali u to vrijeme. Stoga, ako je potrebno da na elektroničkom dokumentu postoji oznaka realnog vremena i ako želite biti sigurni da Vam nitko mijenjao dokument nakon njegova nastanka, onda je potreban vremenski žig. Isti omogućuje pouzdano dokazivanje da je podatak, elektronički zapis, elektronički dokument i sl. postojao prije trenutka u vremenu koji je naznačen na vremenskom žigu. Svaka naknadna promjena u dokumentu i ugrađenom vremenskom žigu lako seotkriva. Kod e-računa, primjerice, vremenski žig obvezan je sastojak istog. Vremenski žig koristi se s e-potpisom (čl. 42, Uredba eIDAS).
Elektronički pečat
Uredba eIDAS uvodi digitalni/elektronički pečat kao alat za pravne osobe, kao što su tvrtke u privatnom i javnom vlasništvu, državna i javna tijela, zdravstvene ustanove itd.
Elektronički pečat koristi se za ovjeru elektroničkih dokumenata u kojima nije potreban elektronički potpis (tamo gdje u papirnatom poslovanju treba vlastoručni potpis fizičke osobe), ali autentičnost i integritet dokumenta treba ipak biti osiguran.
Elektronički pečat predstavlja podatke u elektroničkom obliku koji su pridruženi drugim podacima u elektroničkom obliku ili su logički povezani s njima radi osiguravanja izvornosti i cjelovitosti tih podataka.
Namjena za korištenje:
- obavijesti, potvrde
- fakture (obične ili npr. kao dio međunarodne eInvoicing projekata)
- uplatnice/potvrde o uplati
- eTendering i online odnosno elektroničke ponude
- poslovno dopisivanje
- nekritička medicinska dokumentacija
- bankovni izvadci
- PK kartice
- izvodi iz matičnih knjiga i slično.
Kad je riječ o elektroničkoj ispravi u obliku rješenja, presude ili sličnim aktima, čemu je prethodio neki opći upravni, sudski ili koji drugi posebni postupak za koji se pretpostavlja da ga obavlja ovlaštena službena osoba, i ako se ona mora identificirati (da je to radila) te isti potpisati vlastoručno (kao što to propisuje Zakon o općem upravnom postupku, Opći porezni zakon, Zakon o sudovima itd.), onda takvo elektroničko rješenje treba biti potpisano s kvalificiranim elektroničkim potpisom i pripadajućim kvalificiranim certifikatom. Ako je dokument potpisan s kvalificiranim elektroničkim potpisom nije potrebna i ovjera elektroničkim pečatom.
Elektronička preporučena dostava
Elektronička preporučena dostava predstavlja uslugu koja omogućava prijenos podataka među trećim stranama pomoću elektroničkih sredstava i pruža dokaz o postupanju s prenesenim podacima, uključujući dokaz o slanju i primanju podataka, čime se preneseni podaci štite od rizika gubitka, krađe, oštećenja ili bilo kakvih neovlaštenih preinaka
- Nadzor
Središnje tijelo državne uprave obavlja sljedeće poslove:
- nadzor nad pružateljima usluga povjerenja, dodjeljivanje i ukidanje kvalificiranog statusa, analizu izvješća o ocjeni sukladnosti, reviziju, zahtijevanje od pružatelja usluga povjerenja da otklone svako nepoštivanje odredbi Uredbe (EU) br. 910/2014
- izradu, vođenje i objavljivanje pouzdanih popisa pružatelja i kvalificiranih pružatelja usluga povjerenja
- suradnju s nadzornim tijelima u drugim državama članicama Europske unije (pružanje uzajamne pomoći, razmjena dobre prakse)
- obavješćivanje drugih tijela i javnosti o povredama sigurnosti
- periodično godišnje izvješćivanje Europske komisije o svojim glavnim aktivnostima (do 31. ožujka za prethodnu kalendarsku godinu)
- Propisi i korisni linkovi
Uredba (EU) br. 910/2014 Europskog parlamenta i VIjeća od 23. srpnja 2014. o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije na unutarnjem tržištu i stavljanju izvan snage Direktive 1999/93/EZ
Zakon o provedbi Uredbe (EU) br. 910/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije na unutarnjem tržištu i stavljanju izvan snage Direktive 1999/93/EZ (Narodne novine, broj: 62/17)
Pravilnik o pružanju i korištenju usluga povjerenja
eUsluge povjerenja brošura
osnovne informacije o uslugama povjerenja (XML dokument)