- Objavljeno: 24.11.2020.
Ministar Malenica u Saboru predstavio izmjene i dopune Ovršnog zakona
U Hrvatskom saboru predstavljen Prijedlog zakona o izmjeni i dopunama Ovršnog zakona kojim se nastoji uravnotežiti sustav kako bi se ovršni postupak provodio brže, učinkovitije i ekonomičnije.
Ministar Malenica, u uvodnom izlaganju, istaknuo je da je prijedlog u hitnoj proceduri s obzirom na to da je obveza Vlade Republike Hrvatske voditi računa o dobrobiti svih građana i pratiti gospodarska kretanja, osobito na način da u posebnim okolnostima najizloženije kategorije građana ne budu dovedene u takvo pogoršanje materijalnog stanja koje se može smatrati egzistencijalnom ugrozom.
Zakonom o izmjenama i dopunama Ovršnog zakona nastoji se uravnotežiti postojeći sustav ovrhe te ga predloženim mjerama dodatno unaprijediti kako bi se ovršni postupak provodio brže, učinkovitije, ekonomičnije te istovremeno štiteći prava ovršenika, ali i vjerovnika.
Promjene obuhvaćene navedenim prijedlogom Zakona su:
• Pravilo o pokretanju postupka ovrhe na temelju vjerodostojne isprave podnošenjem elektroničkog prijedloga putem informacijskog sustava javnom bilježniku koji će prijedloge dodjeljivati javnim bilježnicima ravnomjerno prema abecednom redu. Propisuje se da kada javni bilježnici provode postupovne radnje u ovršnom postupku oni to čine kao povjerenici suda.
• Javni bilježnik će poslati prijedlog za ovrhu kada zaprimi uredan prijedlog ovrhovoditelja i pozvati ovršenika da ispuni svoj dug. Ako u roku od 15 dana ovrhovoditelj ne povuče svoj prijedlog za ovrhu, javni bilježnik će donijeti rješenje o ovrsi te isto dostaviti strankama.
• Uvodi se elektronička komunikacija i elektronički obrasci kako bi ovršni postupak bio jasniji, dostupniji i transparentniji za sve stranke i sudionike u ovršnom postupku.
• Smanjuju se troškovi postupka budući da više nema troška izdavanja potvrde o pravomoćnosti i ovršnosti jer se ista više ne izdaje na zahtjev ovrhovoditelja već ju javni bilježnik izdaje sam. Isto tako, uvođenjem elektroničkih obrazaca smanjuju se troškovi za zastupanje ovrhovoditelja, brišu se odredbe o određivanju predvidivih troškova postupka te se uvodi jedinstvena naknada za postupanje javnih bilježnika u ovrsi temeljem Pravilnika o naknadama javnih bilježnika u ovršnom postupku.
• Predviđena su poboljšanja odredbi o dostavi jer se nakon dva bezuspješna pokušaja dostava vrši putem oglasne ploče, uz obvezno slanje obavijesti ovršeniku u poštanski sandučić i osobni korisnički pretinac sustava e-Građani.
• Predlaže se da se ovrha radi ispražnjenja i predaje nekretnine, odnosno deložacija, ne provodi u razdoblju od 1. studenoga do 1. travnja, osim u iznimnim slučajevima te se povećava iznos glavnice za koju se ovrha na nekretnini ne može pokrenuti sa 20.000,00 na 40.000,00 kn.
• Uz već postojeća primanja koja su izuzeta od ovrhe, ovim zakonskim prijedlogom se predlažu dodatna izuzeća kao što su: prigodne nagrade odnosno božićnica, uskrsnica, regres, novčane nagrade za radne rezultate i drugi oblici dodatnog nagrađivanja radnika, nagrade radnicima za navršene godine radnog staža do propisanih iznosa do kojih se ne smatraju oporezivim primicima, novčane paušalne naknade za podmirivanje troškova prehrane radnika odnosno naknade za topli obrok, novčana naknada žrtvama kaznenih djela, sredstva koja se uplaćuju u svrhu provedbe projekata dodjelom bespovratnih sredstava odnosno potpore ili financijskih instrumenata, koji se financiraju iz nacionalnih sredstava i/ili proračuna Europske unije, kao i sredstva na računu predstavnika nacionalnih manjina koja se koriste za ostvarivanje manjinskih prava.
• Predviđena je nova mogućnost odgode ovrhe u potrošačkim stvarima do 30 dana ako iz stanja spisa proizlazi vjerojatna ništetnost jedne ili više ugovornih odredbi.
• Ovrha će se obustaviti po službenoj dužnosti u slučaju da ovrhovoditelj u roku od jedne godine nije poduzeo niti jednu radnju u postupku čime se potiče ovrhovoditelje na aktivno sudjelovanje u ovršnom postupku radi ostvarenja tražbine jer svaka neaktivnost bespotrebno povećava visinu duga budući da kamate teku, a ne poduzimaju se odgovarajuće radnje radi ostvarenja tražbine. Dakle, bez inicijative ovrhovoditelja u pravilu nije moguće voditi ovršni postupak.
• Provodi se usklađivanje zakonskog prijedloga sa Zakonom o sustavom državne uprave na način da se poslovi državne uprave, a koji su u nadležnosti ureda državne uprave u županiji, povjeravaju jedinicama područne (regionalne) samouprave.
Završno, ministar Malenica je istaknuo kako „problematika ovršnog postupka kao instrumenta prisilne naplate potraživanja predstavlja društveno-ekonomski problem koji zahtjeva ozbiljnost i konstruktivnost.“
Ovim prijedlogom izmjenama i dopunama Zakona štiti se dostojanstvo dužnika, održava ravnoteža između vjerovnika i dužnika.
Raspravu o zakonskom prijedlogu možete pratiti na poveznici; https://www.youtube.com/watch?v=wo1JBJgu91o