- Objavljeno: 23.05.2025.
Ministar Habijan: Cilj nam je da do 2030. godine sve usluge budu u elektroničkom obliku
Gostujući u emisiji Studio 4 HRT-a ministar Damir Habijan govorio je o digitalizaciji javne uprave, sustavu e-Građani, elektroničkim uslugama te drugim aktualnim temama
Ministar Habijan je danas gostovao u HRT-ovoj emisiji Studio 4 na temu digitalizacije javne uprave i sustava e-Građani.„U ovom trenutku imamo oko 2 115 000 korisnika, što je zapravo odličan rezultat, pogotovo ako se sjetim da smo na početku mandata bili ispod 2 milijuna korisnika, a taj broj još raste. U ovom trenutku imamo 111 usluga, a cilj nam je da do 2030. godine 100 % usluga bude u elektroničkom obliku“, istaknuo je ministar.
Ministar je najavio da će građanima uskoro biti dostupne i životne situacije: „Radi se o tome da će građanima na jednom mjestu biti dostupne jasne i pregledne upute kod različitih životnih situacija u kojima će biti objašnjeno točno kome se, gdje, na koji način javiti i koji dokumenti su vam potrebni. Bit će primjerice objašnjeno što trebate učiniti kada vam se dijete rodi, kada trebate obaviti evidenciju prebivališta, ili kod kupnje nekretnine, gdje pribaviti zemljišno-knjižni izvadak, građevinsku dozvolu, uporabnu dozvolu, energetski certifikat i drugo. Trenutno je kompletirano oko 20 životnih situacija.“
Naglasivši potrebu dobre međuresorne suradnje, s obzirom na to da se radi o različitim sferama života, ministar je naveo kako će ovakvo rješenje smanjiti odlazak na šaltere i omogućiti građanima da iz udobnosti svog doma obave bilo koju uslugu i time uštede svoje vrijeme i novac.
„Na šalteru bi prosječno potrošili oko tri sata, dakle odlazak na šalter, dolazak na šalter, čekanje u redu. Ako je to oko 15 eura, imajući u vidu da smo lani imali oko 135 000 000 transakcija, to je ušteda za naše građane oko 2 milijarde eura. Samo ove godine putem državne sabirnice smo imali oko 215 000 000 transakcija, što znači da broj transakcija eksponencijalno raste.“
Ministar je najavio i određena poboljšanja na sustavu e-Građani: „Radimo na tome da se sustav e-Građani omogući i putem mobilne platforme, da bude puno pristupačniji, da se sučelje pojednostavi i bude dostupniji svim korisnicima, uključujući starije osobe i osobe s invaliditetom. Uz to, važna je i edukacija po pitanju digitalizacije i mogućnosti korištenja digitalnih alata.“
U odnosu na (ne)povezanost tijela državne uprave:
„To je pitanje koje nastojimo osvijestiti, ne samo kod građana - da postoji mogućnost korištenja sustava e-Građani, nego nastojimo i postići da tijela državne uprave, koja još nisu, postanu dio tog sustava. To je ta interoperabilnost, da se na jednom mjestu nalaze svi dokumenti koji su građanima bitni i ako ste jednom negdje predali dokument, da vas više nitko unutar sustava ne pita za taj isti dokument. Smisao je da se ne troši vrijeme građana.“
Ministar se osvrnuo i na pitanje sigurnosti podataka u sustavu e-Građani, rekavši kako se o temi kibernetičke sigurnosti vodi računa i da je to pitanje međuresorne suradnje.
„Podizanje razine kibernetičke sigurnosti jedan je od glavnih ciljeva Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije.“
Digitalizacija jedinica lokalne samouprave
Digitalizacija jedinica lokalne samouprave također je jedan od važnih ciljeva ovoga Ministarstva. Ministar je pojasnio kako se županije, općine i gradovi nastoje potaknuti da se uključe u projekte digitalizacije.
„Krajem ovoga mjeseca bi trebao biti otvoren poziv koji ide za digitalizacijom usluga jedinica lokalne i područne samouprave, u vrijednosti od 20 milijuna eura. Cilj i smisao je da se više općina i gradova dogovori da koristi jednu unificiranu uslugu, kako bi se izbjeglo to da svaki grad ili svaka općina razvija neko svoje rješenje, primjerice pametno parkiranje. Dakle, nema razloga da gradovi svaki traže svoju aplikaciju ili svoje rješenje, nego da nađu jednu uslugu ili jedno rješenje koje im je prikladno. Time bi se potaknula suradnja, ali bi se smanjili i troškovi.“
„Važno je spomenuti i optimizaciju i funkcionalno spajanje općina - 249 jedinica lokalne ili područne samouprave od njih 576 se do sada funkcionalno spojilo po jednom od tri modela spajanja, dakle korištenjem zajedničkog službenika ili zajedničkog trgovačkog društva ili zajedničkog upravnog odjela. To je smisao optimizacije, smanjenje troškova i bolje funkcioniranje tih općina“, naglasio je ministar.
Rad Državnog odvjetništva Republike Hrvatske
„Kao ministar sam zadovoljan s radnjama koje poduzima Državno odvjetništvo. Komunikacija s pravosudnim dužnosnicima je na vrlo dobroj razini. Tu prije svega mislim na razgovore oko infrastrukture. Znamo da je DORH preseljen u nove prostore, a uskoro će biti i USKOK. Dobro je da na jednom mjestu imamo te institucije.“
„Isto tako, po pitanju kadrovske strukture traženo je dosta suglasnosti na nova zapošljavanja i sva ona su i dana u skladu s mogućnostima.“
U odnosu na pitanje komunikacije DORH-a prema javnosti, ministar je kazao: „Itekako je potrebna. DORH mora koristiti mehanizme koje ima u smislu obavještavanja javnosti o protekloj godini, ali i o pojedinim slučajevima, u granicama u kojem može, vodeći računa o probitku kaznenog postupka.“
Drugi krug lokalnih izbora - plave potvrde
Ministar je podsjetio da je jučer zaključen popis birača te da izmjene u popisu više nisu moguće.
„Međutim, oni koji imaju nevaljanu osobnu iskaznicu, 1. lipnja, u nedjelju, od 7 do 19 sati mogu doći u nadležna upravna tijela županija ili Grada Zagreba prema mjestu prebivališta birača i tamo zatražiti plavu potvrdu. S tom potvrdom mogu doći na svoje biračko mjesto i obaviti svoju građansku dužnost.“
U prvom krugu izbora, 18. svibnja, izdano je nešto više od 1000 plavih potvrda.
Foto: HRT
