Radionice su bile su namijenjene zaposlenicima koji rade u IT sektoru, u tijelima koja su korisnici Centra dijeljenih usluga (CDU), kao i budućim korisnicima
Što je
Centar dijeljenih usluga, odnosno, državni oblak, kako se koristiti njegovim servisima, te koje sve benefite ova platforma, koja se stalno nadograđuje, donosi tijelima javnog sektora i građanima – moglo se doznati na stručnim radionicama koje su djelatnici Središnjeg državnog ureda za razvoj digitalnog društva ovih dana održali u Zagrebu, Osijeku i Vodicama.
Ove interaktivne radionice bile su namijenjene zaposlenicima koji rade u IT sektoru, u tijelima koje koriste Centar dijeljenih usluga (CDU), ali i budućim korisnicima.
- Platforme Centra dijeljenih usluga pojeftinjuju, ubrzavaju i unaprjeđuju korištenje informacijsko-komunikacijske tehnologije – istaknuto je, među ostalim, na radionicama na kojima je predstavljen sam projekt „Uspostava Centra dijeljenih usluga“, odnosno, „državni oblak“, te njegov poslovno-organizacijski model.
Sudionici su na radionicama mogli saznati sve o uslugama i servisima koje CDU nudi, dosadašnjim iskustvima korisnika, ali i o načinu na koji se Centar dijeljenih usluga unapređuje kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021. – 2026.
Centar dijeljenih usluga jedan je od ključnih projekata Središnjeg državnog ureda za razvoj digitalnog društva i Vlade RH, kojim se omogućuje da se cijela državna infrastruktura, svi podaci tijela javne uprave, objedine na jednom mjestu.
Realizacijom ovog projekta omogućuje se da sva tijela javnog sektora putem „oblaka“ koriste zajedničku, pouzdanu i skalabilnu IKT infrastrukturu što donosi niz koristi – učinkovitiju javnu upravu, veći broj digitalnih usluga javne uprave, bolju povezanost baza i registara, upravljanje i vođenje troškova s jednog mjesta, sigurniju i bržu razmjenu podataka, jeftiniji sustav, brži razvoj novih usluga, bolju komunikaciju među tijelima javne vlasti, brži pristup najnovijim tehnologijama…
Na radionicama je istaknuto da su korisnici Centra dijeljenih usluga prvenstveno tijela javnog sektora, ali da od njegove uspostave, iako nemaju direktan dodir s CDU-om, benefite imaju i građani, te poslovni korisnici.
CDU građanima i poslovnim korisnicima omogućuje bolju dostupnost svih usluga, jer ono što im treba mogu obaviti na bilo kojem mjestu gdje kontaktiraju s državnom, odnosno, javnom upravom. Omogućuje im da štede vrijeme i novac jer kad jednom svoje podatke unesu u sustav, ti će podaci biti dostupni svim institucijama, što znači da više nema čekanja u redovima i obilaska raznih šaltera. CDU im omogućuje i veću sigurnost osobnih podataka, veći broj usluga, kao i olakšano poslovanje.
Centar dijeljenih usluga ima pet temeljnih ciljeva: standardizirati digitalne usluge, omogućiti bolju povezanost s registrima i bazama podataka u svim tijelima državne uprave, cijeli sustav informacijsko-komunikacijske infrastrukture učiniti jeftinijim, podatke koji su pohranjeni sigurnijima, te omogućiti centralizirano upravljanje sustavom.
Centar dijeljenih usluga danas ima preko 500 korisnika, s tim da je broj od 300 korisnika, koji su predstavljali pokazatelj uspješnosti samog projekta Centra dijeljenih usluga, ostvaren još sredinom 2022. godine, a taj broj i dalje raste.
Broj državnih tijela koja pristupaju registrima putem Državne sabirnice (GSB) je više od 166, dok je broj upita na GSB premašio brojku od 97.965.820.
Na radionicama je naglašeno i kako su usluge Centra dijeljenih usluga obvezna koristiti sva tijela javnog sektora, odnosno, da su usluge korištenja pouzdanog smještaja državne informacijske infrastrukture u CDU, obvezna koristiti tijela javnog sektora koja ne raspolažu prostorom koji se temelji na TIER 3, međunarodnom standardu okoline podatkovnog centra.
Istaknuto je i da se Centar dijeljenih usluga razvija i nadograđuje dalje, te da se u sklopu Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. provodi
investicija C2.3. R3-I1 ”Nadogradnja Centra dijeljenih usluga“ koja obuhvaća razvoj platforme za uspostavu razvojne i implementacijske okoline u CDU za razvoj, implementaciju i testiranje aplikacija (Kubernetes as a service), platforme za kontaktni centar i za prijavu problema IKT-u (ITSM as a service), Središnji sustav nadzora informacijske sigurnosti (SIEM as a service), platforme za upravljanje sadržajem portala (Web hosting platforma), te platforme za Blockchain.
Svoja iskustva koja imaju kao korisnici
Centra dijeljenih usluga osim predavača ispred Središnjeg državnog ureda za razvoj digitalnog društva i partnera na projektu
APIS IT-a –(Agencije za podršku informacijskim sustavima i informacijskim tehnologijama) - podijelili su i predstavnici Ministarstva prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine, kliničkih bolničkih centara iz Zagreba i Splita, te Zavoda za informatiku Osijek.