Na sjednici Vlade prihvaćen Nacrt konačnog prijedloga Zakona o lobiranju te su upućene izmjene Zakona o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika kojim se osigurava dodatno povećanje plaća sudaca i državnih odvjetnika.
Povećanje osnovice za izračun plaće pravosudnih dužnosnika za 11,5%.
Zakonom o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika predlaže se povećanje osnovice za izračun plaće pravosudnih dužnosnika za 11,5%.
"Uz to, u cilju harmonizacije plaća pravosudnih dužnosnika predlažu se i veći koeficijenti za suce županijskih sudova i zamjenike županijskih državnih odvjetnika s 4.55 na 5.00. Uz to povećavaju se i koeficijenti za čelnike pravosudnih tijela na županijskoj razini. Slijedom predloženih promjena predlažu se i korekcije koeficijenta čelnika prvostupanjskih i drugostupanjskih tijela razmjerno broju pravosudnih dužnosnika" izjavio je ministar.
Također, uvode se materijalna prava za suce i državne odvjetnike i to: pravo na naknadu troškova prijevoza na posao i s posla, božićnica, uskrsnica, regres, dar za djecu i pravo na sistematski pregled.
"Ovo je treće povećanje plaća sudaca i državnih odvjetnika u posljednjih pet godina. Dakle, od 2019. godine povećali smo plaće sudaca za 6%, a 2023. godine povećali smo osnovicu za 13% i korekciju određenih dijela koeficijenata“ kazao je ministar.
Propisuje se obveza javne objave svih sudskih odluka u kojima se postupak dovršava.
Izmjenama i dopunama Zakona o sudovima propisuje se obveza javne objave svih sudskih odluka u kojima se postupak dovršava. Sudske će se odluke objavljivati na posebnoj stranici kako bi se omogućila pretraga sudskih odluka.
Ova izmjena važan je iskorak u jačanju transparentnosti rada sudova, povećanja pravne sigurnosti i ujednačavanja sudske prakse. Kao dio paketa zakonskih izmjena kojima je cilj suzbiti nasilje nad ženama i nasilje u obitelji i pružiti veću zaštitu ženama žrtvama nasilja, predlaže se uvođenje specijalizacije sudaca za predmete nasilja u obitelji. Propisuju se posebni uvjeti za suce koji rade na obiteljskim predmetima koji će se određivati godišnjim rasporedom poslova, a morat će provodi i redovito stručno usavršavanje" rekao je ministar.
U cilju jačanja pravne sigurnosti, dodatno se uređuje institut zaštite prava na suđenje u razumnom roku. Sudovi će u postupcima utvrđenja osnovanosti zahtjeva za zaštitu prava u razumnom roku morati odrediti roku - najdulje od šest mjeseci, u kojem sudac mora riješiti problem. Odmah će se odrediti i naknada koja pripada stranci zbog povrede prava na suđenje u razumnom roku.
Ovim se zakonskim prijedlozima dopunjuju i odredbe o stalnim sudskim tumačima i sudskim vještacima. Unaprjeđuju se odredbe o postupku imenovanja, privremene zabrane obavljanja poslova i razrješenja, te se dodatno propisuju mogućnosti vještačenja pravnih osoba.
Uzimajući ustavni položaj sudbene vlasti i sudaca
, dodatno se uređuju mogućnosti obavljanja izvansudskih aktivnosti sudaca. Onemogućuje se sudjelovanje sudaca u radu sudova časti i stegovnim postupcima koji se vode pri strukovnim komorama i udrugama.
Konačnim prijedlogom zakona uređuje se pravo sudaca porotnika na nošenje službene iskaznice, uređuju se odredbe o prestanku dužnosti sudaca te se propisuju uvjeti za posebna radna mjesta zemljišnoknjižnih sudskih savjetnika, viših sudskih savjetnika i viših sudskih savjetnika - specijalista.
Prvi se puta reguliraju aktivnosti lobiranja u Republici Hrvatskoj
Novi zakon uređuje lobiranje kao legalno i legitimno djelovanje s jasnim načelima, pravima, obvezama i sankcijama u skladu s međunarodnim standardima i smjernicama, preporukama koje je Hrvatska dobila u Izvješću o vladavini prava, preporukama GRECO-a te je standardima OECD-a.
Ovim se zakonskim prijedlogom prvi puta definira lobiranje kao aktivnost, lobisti, lobirane osobe, korisnik lobiranja te se uređuju temeljenja načela lobiranja.
Zakon također propisuje što se ne smatra lobiranjem.
Lobiranim osobama smatrat će se svaka osoba, ne samo dužnosnik, koja je imenovana, zaposlena ili na drugi način angažirana u tijelima zakonodavne ili izvršne vlasti, tijelima državne uprave i drugim državnim tijelima, tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, uključujući njihova upravna tijela kao i drugim pravnim osobama i tijelima koje imaju javne ovlasti, a koje sudjeluje ili je nadležna za javno odlučivanje.
Uvodi se registar lobista koji će se voditi pri Povjerenstvu za odlučivanje o sukobu interesa čime se dodatno jača uloga Povjerenstva kao neovisnog antikorupcijskog tijela. U registar će se morati upisati svi koji se žele baviti lobiranjem neovisno o tome primaju li naknadu za to ili ne. Registar će biti javan.
Lobisti će o svom radu odnosno lobiranju podnositi godišnje izvješće Povjerenstvu za odlučivanju o sukobu interesa.
Uvodi se tzv. period hlađenja za lobirane osobe. Lobirane osobe neće moći 18 mjeseci nakon prestanka dužnosti ili službe lobirati u odnosu na tijelo u kojem su obavljali dužnost ili službu.
Ovim se zakonskim prijedlogom uređuju i pitanja sankcija odnosno mjera za povrede Zakona o lobiranju.
"Zakon o lobiranju dio je aktivnosti koje Ministarstvo pravosuđa i uprave provodi u okviru Strategije za sprječavanje korupcije do 2030. godine i Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. Uz, Zakon o zaštiti prijavitelja nepravilnosti, Zakon o sprječavanju sukoba interesa, jačanje sustava integriteta na svim razinama vlasti i podizanjem svijesti o štetnosti korupcije, ovaj zakon predstavlja važan iskorak ne samo u kreiranju kvalitetne antikorupcijske politike već i osnaživanju neovisnih tijela da djeluju preventivno. Represijom se korupcija suzbija, međutim preventivnim djelovanjem ona se može i mora spriječiti. Ovim zakonom dobivamo dodatan alat u sprječavanju korupcije u našem društvu" izjavio je ministar Malenica.
Proširuje se nadležnost Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa
Novim Zakonom o lobiranju predviđeno je da Registar lobista, vođenje postupaka, primanje izvještaja lobista i izricanja mjera za kršenje odredbi Zakona o lobiranju provodi Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa.
"Izmjenama i dopunama Zakona o sprječavanju sukoba interesa proširuje se nadležnost Povjerenstva. Uz to, prijedlogom se iskazuju novčane sankcije u eurima te se dodatno nomotehnički uređuje odredba članka 23. stavka 2" zaključio je ministar.
Pisane vijesti