Ustavni sud na sjednici održanoj 7. veljače 2023. godine ocijenio je ustavnom ovlast ministra da donosi okvirna mjerila za rad sudaca, te donio odluku o ukidanju članka 86. a Zakona o sudovima i članak 34. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sudovima.
Ustavni sud u svojoj je odluci ocijeni da su neosnovani prijedlozi predlagatelja za ocjenu suglasnosti s Ustavom članka 79. Zakona o sudovima kojim je propisana ovlast ministra pravosuđa za donošenje okvirnih mjerila za rad uz prethodno mišljenje Opće sjednice Vrhovnog suda Republike Hrvatske.
Iako su se prigovori odnosili na nedopustivost da tijelo izvršne vlasti može donijeti i posve samostalno i neovisnosti predstavnika sudbene vlasti, Ustavni sud ocijenio je je donošenje Okvirnih mjerila dio djelokruga Ministarstva odnosno dio poslova pravosudne uprave.
Podsjećamo da su nova Okvirna mjerila za rad sudaca donesena u okviru aktivnosti Ministarstva pravosuđa i uprave za povećanje učinkovitosti rada sudova. Uz Akcijske planove za svako pravosudno područje, zakonske izmjene, posebno u pogledu parničnog postupka, stvoren je okvir za poboljšanje učinkovitosti rada sudova, prvenstveno u prvostupanjskim građanskim predmetima.
Ministarstvo pravosuđa i uprave ističe da u pravnom sustavu sigurnosne provjere sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika nisu nepoznanice. Suci se sigurnosno provjeravaju prilikom imenovanja na sudačku dužnosti, prilikom imenovanja sucem Vrhovnog suda, a suci koji rade na tzv. uskočkim predmetima sigurnosno se provjeravaju svakih pet godina sukladno normativnom okviru.
Ističemo da je Ministarstvo pravosuđa i uprave u očitovanju Ustavnom sudu na prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom Republike Hrvatske članaka 15. i 34. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sudovima predlagatelja odvjetnika Dejana Uljarevića i članka 86. a Zakona o sudovima predlagatelja Udruge hrvatskih sudaca i Vrhovnog suda ponovno istaknulo kako se uvođenjem periodičnih sigurnosnih provjera ne narušava neovisnost pravosuđa.
Ponavljamo da je u osporavanim odredbama, Ministarstvo pravosuđa i uprave imalo isključivo posredničku ulogu, da Ministarstvo ne bi dolazilo u doticaj s bilo kakvim podacima iz zahtjeva u postupku sigurnosne provjere niti bi imalo uvid u sadržaj dostavljenih izvješća.
U postupku provjere, Sigurnosno-obavještajna agencija provjeravala bi podatke koje su u upitnik unosili sami suci te bi utvrđivala činjenično stanje bez ikakvih zaključaka. O provedenim provjerama izvješća bi bila dostavljena predsjedniku Vrhovnom sudu dok bi konačnu odluku o postojanju sigurnosnih zapreka donosilo posebno tijelo od pet članova iz redova sudaca Vrhovnog suda koje bi imenovala Opća sjednica Vrhovnog suda.
O eventualnom postojanju sigurnosnih zapreka odlučivalo bi Državno sudbeno vijeće, na prijedlog ovlaštenih predlagatelja stegovnih postupaka protiv sudaca.
Time se osigurava da odluku o tome donosi samostalno i neovisno tijelo.
Ministarstvo pravosuđa i uprave u narednom će razdoblju postupiti sukladno odluci Ustavnoga suda nakon što odluka bude službeno objavljena.
Pisane vijesti