Ministarstvo pravosuđa i uprave izradilo je nove izmjene i dopune Zakona o zemljišnim knjigama kojima će se ubrzati postupci osnivanja i obnove zemljišnih knjiga, povećati broj katastarskih čestica u Bazi zemljišnih podataka i osigurati ažurnost zemljišnih knjiga.
Problem neriješenih imovinsko-pravnih odnosa odnosno neurednih podatka u zemljišnim knjigama u svakodnevnom životu stvara brojne prepreke, kako za građane tako i za potencijalne investitore što nerijetko dovodi do sudskih sporova.
Predloženim zakonskim izmjenama ti će se postupci pojednostaviti, ubrzati i dodatno modernizirati što će omogućiti svim građanima da kvalitetnije raspolažu svojom imovinom.
Potpuna digitalizacija vođenja zemljišnih knjiga
Glavna zemljišna knjiga i knjiga položenih ugovora danas se u cijelosti vode u elektroničkom obliku. Predloženim izmjenama osigurat će se digitalizacija vođenja zbirke isprava. Time se čitav postupak vođenja zemljišnih knjiga digitalizira.
Digitalni zemljišnoknjižni predmet
Uvodi se elektronički zemljišnoknjižni predmet. Prijedlozi za upis u zemljišnu knjigu podnosit će se isključivo elektroničkim putem.
Spajanjem sustava ZIS (zajednički informacijski sustav zemljišnih knjiga i katastra) sa sustavom e-Spis i e-Notar omogućena je elektronička dostava svih sudskih odluka za provedbu te razvojem digitalnog elaborata za osigurano je podnošenje prijavnih listova za provedbu u zemljišnim knjigama.
Usvajanjem zakonskih izmjena prijedlozi za upis u zemljišne knjige putem javnih bilježnika i odvjetnika podnosit će se isključivo elektroničkim putem.
Javni će bilježnici nakon sastavljanja javnobilježničkog akta, solemnizacije ili ovjere potpisa na ispravi koja je temelj za uknjižbu obvezno podnijeti prijedlog za upis. Na taj način stanje u zemljišnim knjigama će se pravovremeno ažurirati.
Javni bilježnici kao povjerenici suda u postupcima osnivanja i obnove zemljišnim knjigama
U postupcima osnivanja i obnove zemljišnih knjiga moći će se angažirati javni bilježnici. Sudovi koji ne raspolažu dovoljnim brojem službenika samo poslove osnivanja i obnove zemljišne knjige moći će povjeriti javnim bilježnicima. Predmeti će se javnim bilježnicima, sa sjedištima na području određenog suda, dodjeljivati ravnomjerno po abecednom redu prezimena javnog bilježnicima.
Javni bilježnici sastavit će nacrte uložaka te ga elektroničkim putem dostaviti sudu na potvrdu. To će ubrzati postupke osnivanja i obnove zemljišnih knjiga.
Dodatno se uređuje pitanje dostave
Rješenja o odbačaju odnosno odbijanju prijedloga za uknjižbu od sada će se dostavljati predlagatelju, ali i osobama u čiju korist odnosno protiv kojih je bio predložen upis. To će osigurati pravodobne informacije svim osobama koje su uključene u taj proces, odnosno imaju pravni interes.
Sve pošiljke morat će imati naznačeni datum dostave, odnosno datum kada je pismeno ostavljeno u sandučiću.
Savjetovanje sa zainteresiranom javnošću otvoreno je do 16. travnja putem portala e-Savjetovanje:
https://esavjetovanja.gov.hr/ECon/MainScreen?entityId=20203
Pisane vijesti